MCT olej pro více energie během diety

MCT jako účinný zdroj energie ve stravě

Energie pro tělo díky oleji MCT. Okolo tohoto jedinečného oleje se nyní vyvíjí skutečné humbuk. MCT je zkratka pro triglyceridy se středním řetězcem, v angličtině „Medium Chain Triglycerides”. Tento olej se tedy skládá z mastných kyselin se středním řetězcem - a pouze ze středních řetězců. Jak již víme z panenského kokosového oleje, tyto triglyceridy jsou pro naše tělo skutečnými energetickými posilovači. Mají také mnoho dalších vlastností podporujících zdraví.

Kde se ale bere MCT olej? V přírodě jej nehledejte. Vzniká po zásahu člověka, respektive stroje tak, že je vyextrahován do podoby, kdy jsou z původního oleje vytaženy pouze mastné kyseliny se středně dlouhým řetězcem (MCT). Tímto zpracováním se tedy získává pouze to nejlepší. a i když často se o kokosovém oleji mluví jako o zázraku, tak tohle je zase o krůček dál. MCT olej se přibližně 7- krát účinnější než kokosový olej. 

MCT olej pro metabolické poruchy

MCT oleje mají dlouhou tradici v léčbě poruch využití tuků, protože je lze mnohem snadněji trávit než mastné kyseliny s dlouhým řetězcem (LCT - triglyceridy s dlouhým řetězcem).

MCT může vaše tělo rozkládat bez pomoci enzymů štěpících tuk a žlučových kyselin. Vzhledem k tomu, že mastné kyseliny s několika atomy uhlíku jsou rozpustné ve vodě, jsou vstřebávány přímo do krve a do jater se dostávají přímo krví portální žíly bez dalších transportních pomůcek.

MCT olej snižuje pocit hladu

Tuky se středním řetězcem mají pro metabolismus několik výhod. Transport do buněčných elektráren, mitochondrie, probíhá mnohem rychleji než u mastných kyselin s dlouhým řetězcem, aniž by bylo zapotřebí pomocného vybavení. Jakmile se tam rychle rozloží, jsou přímo k dispozici pro výrobu energie a pro tvorbu ketonových těl nebo cholesterolu.  Při pravidelné konzumaci MCT mají strávníci celkově menší potřeby jíst a také konzumují méně kalorií. Mnozí tvrdí, že když se zvyšuje koncentrace ketonových těl v krvi, cítíte se méně hladoví. To by také vysvětlilo, proč může fungovat dieta používající oleje MCT. Pokud tělo dostane méně kalorií z jídla, než potřebuje, naše mozky používají ketony jako důležitý zdroj energie. Pokud by nebyly k dispozici, organismus by automaticky rozkládal svalové bílkoviny, protože z toho naše tělo může produkovat glukózu, která se obvykle přeměňuje z uhlohydrátů na energii. Pokud tyto příznaky chybí v důsledku nízkého obsahu uhlohydrátů, je nutný náhradní dodavatel energie, pokud nechcete ztratit důležitou svalovou hmotu. Triglyceridy se středním řetězcem nejsou uloženy v tukové tkáni jako jejich protějšky s dlouhým řetězcem, protože jsou lidským organismem preferovány jako zdroj energie. Další výhodou je, že MCT nezvyšují hladinu cholesterolu v krvi.

Zvýšená termogeneze pomocí oleje MCT

Znamená pro vás termín termogeneze něco? Termogeneze je proces tvorby tepla metabolickými procesy v našem těle a pomáhá nám spalovat tuk. Pokud jsme aktivnější, potřebujeme více energie než v dobách odpočinku. To je dobře známo a to je důvod, proč můžete těžko ztratit kila i bez dostatečného cvičení.

Při termogenezi naše tělo spaluje nadbytečnou energii a uvolňuje ji jako teplo. Tento proces zvyšuje náš metabolismus a aktivuje vyčerpání tukových zásob. Pokud náš metabolismus funguje dobře, spaluje se mnoho kalorií a hodně tuku. Čím více energie se uvolňuje, tím větší je účinek spalování tuků a tím větší úspěch se zmenšují usazeniny tuku. Když jsou mastné kyseliny s dlouhým řetězcem metabolizovány, uvolní se jako teplo pouze tři procenta energie a u tuků MCT je to devět procent. Při spalování mastných kyselin se středním řetězcem je termogenní účinek výrazně větší.

Studie potvrzují účinek snižování hmotnosti

Studie ukázaly, že triglyceridy se středním řetězcem (MCT) zvyšují energetické požadavky. Tímto způsobem omezují obávaný yo-yo efekt a pomáhají vám zůstat štíhlí nebo snížit váhu. Lidé s nadváhou, kteří se účastnili studií jako testovaní jedinci, dostávali dietu se sníženou spotřebou energie. Jedna testovací skupina používala MCT tuky, druhá dostávala normální tuky. Výsledky ukázaly, že skupina MCT byla schopna snížit hmotnost a cítit se déle než lidé ve skupině, kteří jedli normální tuky. Kromě toho zvýšená tvorba ketonových tělísek také odhalila účinek šetřící proteiny. Subjekty tuku MCT ztratily větší váhu v podílu tělesného tuku, ale nižší podíl svalové bílkoviny než srovnávané subjekty. Účinek se však pomalu ustálil asi po dvou týdnech a existuje podezření, že se tělo přizpůsobilo změněnému příjmu tuku

MCT olej je již vhodný pro rychlé hubnutí, ale účinek snižování hmotnosti díky mastným kyselinám se středním řetězcem se po krátké době snižuje. Takže to není jen výměna oleje za oleje MCT. Bez cvičení a bez obecné stravy zaměřené na tělo vám příjem přinese hubnutí jen na krátkou dobu. Z dlouhodobého hlediska je však možné udržovat požadovanou hmotnost a mastné kyseliny vás podporují, pokud chcete zůstat štíhlí a udržet váhu mimo. Z nutričního hlediska je dieta MCT vhodná jako stálá strava. Vždy by však mělo být zahrnuto dostatečné množství esenciálních mastných kyselin a vitamínů rozpustných v tucích, aby se zabránilo symptomům nedostatku.

Užívání:

Pokud si přejete užívat MCT olej, měli byste začít pomalu, protože při běžné stravě těžko konzumujete mastné kyseliny se středním řetězcem. To znamená, že byste si měli pomalu zvykat na nové složení tuku. Mimochodem, to se také doporučuje při použití panenského kokosového oleje. Pokud budete jíst příliš mnoho tuku MCT hned na začátku, můžete zaznamenat bolest břicha, průjem a nevolnost. Začněte půl lžičkou oleje denně a pomalu zvyšte až na 60 g denně. Můžete si vzít čistý olej, ale může být také smíchán s jídlem a pitím, jako je panenský kokosový olej. Protože MCT olej je trvale tekutý a neutrální v chuti, dobře se hodí ke všem pokrmům.